Rola promotora w popularyzacji marki
Istnieje wiele sprawdzonych — zarówno prostych, jak i bardziej złożonych metod promowania danego produktu czy też usługi. Specjalizują się w tym agencje reklamowe, które zatrudniają sztab specjalistów dziedziny marketingu. Są to osoby odpowiedzialne przede wszystkim za relacje z klientem, badanie potrzeb rynku oraz przyzwyczajeń konsumenckich. Istotą skutecznej promocji marki jest zaangażowanie w jej rozwój. To, co było modne i pożądane jeszcze jakiś czas temu, nie musi cieszyć się bowiem powodzeniem w chwili obecnej. Marketing jest branżą, która musi na bieżąco dostosowywać się do dynamiki zmian w wielu sektorach biznesu. Nie bez znaczenia będą więc zarówno bezpośrednie kontakty z klientem, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jakie zadania wykonują promotorzy marki?
Do najbardziej znanych sposobów rozwijania marki należy zaliczyć reklamę. Choć jest to szerokie pojęcie, to w łatwy sposób można je usystematyzować. Komunikaty perswazyjne wysyłane do określonych grup odbiorców, które mają skłonić je do skorzystania z produktów czy usług, można podzielić na te kierowane bezpośrednio oraz za pomocą środków masowego przekazu. Zadaniem agencji reklamowych jest w tym zakresie dostosowanie właściwych metod promocji zarówno do potrzeb określonego klienta, jak i jego odbiorców. Przekaz prowadzonej kampanii nie może kłócić się z polityką firmy oraz stosunkiem jej przedstawicieli do określonych tematów. Za odpowiednią prezentację produktów najczęściej odpowiada promotor. Kto to właściwie jest? Przede wszystkim pełni on niejako rolę żywej reklamy danej marki. Powinien posiadać pełną wiedzę dotyczącą promowanego produktu czy usługi, a także swobodnie zaprezentować jej atuty w praktyce. Działania te oscylują więc na pograniczu sprzedaży i marketingu. Niezależnie od tego, czy jest to osoba zatrudniana przez agencję reklamową, sklep czy przedstawiciela firmy, odpowiada ona m.in. za prowadzenie akcji sprzedażowych, szkoleń, a także wszelkich możliwych prezentacji.
Promotor agencji reklamowej — ważna funkcja w strukturze firmy
Niezależnie od tego, w jakiej branży działa promotor, jego wiedza nie może ograniczać się jedynie do aktualnie reklamowanego produktu czy usługi. Istotne jest, by śledził on każdy krok promowanej marki, firmy lub organizacji. Specjaliści do spraw reklamy powinni mieć więc aktualną wiedzę dotyczącą oferty, a także obserwować zmieniający się rynek i potrzeby grup docelowych. Przydatne w tym zadaniu mogą okazać się badania marketingowe. Profesjonalni promotorzy posiadają zwykle swoje agencje. Dzięki kooperacji z analitykami, handlowcami i menadżerami mogą oni nie tylko lepiej poznać rynek, ale także skorzystać z pomocy w postaci dodatkowych narzędzi badawczych i wizerunkowych. O tym, jak ważną funkcję dla poszerzania zasięgów pełni trendsetter świadczyć może choćby fakt, że jest to najlepiej widoczna osoba w strukturze agencji marketingowej. Często to z jego twarzą, głosem lub działalnością kojarzony jest dany produkt czy usługa. W zakresie jego obowiązków leży między innymi troszczenie się o budowanie pozytywnych relacji z klientem poprzez kanały społecznościowe.
Jakie cechy powinien posiadać promotor marki?
Choć mogłoby się wydawać, że promotorem może zostać każda osoba, która posiada odpowiednią wiedzę o reklamowanej usłudze czy produkcie, to sprawa ta nie jest tak oczywista. Im wyższe kompetencje interpersonalne oraz lepsza prezencja danej osoby, tym większe prawdopodobieństwo powiększenia zysków ze sprzedaży. Profesjonalny promotor agencji reklamowej w dużych miastach, takich jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków musi często uczestniczyć też w bankietach lub targach organizowanych na zlecenie firm. Agencje specjalizujące się we współpracy z trendsetterami powinny więc zadbać o to, by zatrudniać do takich zadań pracowników o nienagannej aparycji, kulturze osobistej oraz umiejętnościach społecznych. Ich celem jest również dobranie takich osób, które niejako odpowiadają specyfice marki. Do głównych kryteriów zaliczyć można aspekty wizualne, wiek, zakres działalności oraz zdolność trafiania do określonej grupy docelowej. Wymarzoną sytuacją jest, kiedy promotor jest niejako utożsamiany z danym produktem czy usługą, np. poprzez funkcjonowanie w określonej branży. Nawiązuje się z nimi często także współprace barterowe polegające na otrzymaniu próbek bądź pełnowymiarowych egzemplarzy danych produktów, a następnie testowanie ich i medialne wystawianie ocen, np. poprzez udział w filmikach udostępnianych w Internecie.